Om

Med på bilden finns delar av Japanbladets redaktion. Bilden är tagen av redaktionen.

 

Redaktionen

Vi är en grupp elever som går vårt första år på Häggviks Gymnasium i Sollentuna på programmen Estetiska verksamheter och Samhälle, natur & språk. Vi har valt att under detta läsår jobba med Japan som tema. Vi är nyfikna på detta spännande samhälle som både är super modernt och håller hårt på sina traditioner. Under året kommer vi att göra studiebesök, intervjua personer och se filmer för att lära oss så mycket som möjligt. Sen ska vi försöka förmedla denna kunskap till andra genom Japanbladet.se.

Presentation av oss som skriver:

# Stine 16 år och tycker om att rita. Det jag gillar mest med Japan är Cosplay.

# Casper 16 år tycker om att vara ute och gå, gillar Japans konst och skulpturer.

# Jakop Polat 16 år.Jag tycker om att måla och gillar mode och klädstilar. Det jag tycker om med Japan är staden Tokyo, deras klädstilar och deras godis.

# Katarina 16 år och gillar att läsa bland annat ”Bleckmossen” text av Oscar Ekman och illustrationer av Carolina Stålberg. Det jag tycker är kul med Japan är Sushi, dumplings, misosoppa, Spela Sailor Moon och mangafilmer av Hayao Miyazaki.

# Levi Westman 16 år gillar bland annat djur, spela tv-spel och på datorn och Pokemon spel på Nintendo 3 och tänka ut fantasier som jag gillar.

# Olof 17 år gillar att spela Star Wars och tycker om Tokyo.

# Emelie 16 år

Vill du komma i kontakt med oss går det bra att mejla: nils.cronestrand@up.se eller lina.ericsson@up.se

Kommentera gärna våra inlägg. Vi behöver se att det finns någon där ute som läser det vi skriver. Vi vill ha bra kritik och positiva kommentarer.

 

Det här har vi lärt oss

Vi har gjort en webbtidning för första gången, lärt oss attt skriva inlägg som alla kan läsa var som helst i världen, om de kan svenska. Några av oss har också tränat på att skapa en logga som passar till Japanbladet. alla har blivit säkrare på vad upphovsrätt är och hur man ska göra för att kunna använda andras bilder och texter. Vi har lärt oss allt möjligt om Japan som vi inte visste förut till exempel om Shinkansen, Cosplay, sumobrottning och att mat kan vara en symbol för olika saker.

 

Vi tycker vi ska vinna

Vi har lagt ner mycket energi på Japanbladet och vi tycker att det är en bra webbtidning med fina artiklar om Japan. Sen har den vi den snyggaste loggan som passar innehållet perfekt. Det är också en väldigt populär sajt.

 

Upphovsrätt

Vi har arbetat både med lärarledda genomgångar och enskilda instruktioner för att klargöra regler angående upphovsrätt. Vår ambition är inte att ta egna bilder, men vi försöker så långt vi kan, eftersom vi behöver fokusera på annat. Vi försöker använda bilder från tex de som vi intervjuar, så långt det är möjligt. Vi söker bilder och filtrerar de sökningar vi gör med en ambition om att bara få resultat som får användas och delas icke kommersiellt. Vi gör även recensioner och använder då det pressmaterial som företagen erbjuder i samband med produkten. Vi vill absolut inte använda bilder på ett sätt som skulle kunna strida mot upphovsrätten. Vi har även kontaktat en webbplats där bilden hittades och i det fallet fått avslag på att få använda den, en erfarenhet som sedan blev ett inlägg i Japanbladet

Alla bilder på sidan ”Bilder” är tagna av Redaktionen vid olika speciella tillfällen. Det kan vara utställningar, studiebesök eller när vi gör reklam för vår tidning. Bilder vi tagit själva och gillar helt enkelt.

Läroplanen

Vi har valt att lägga in kurserna svenska och Information & kommunikation i vårt tema Japan. På ett naturligt sätt får eleverna praktisera delar av kursinnehållet i webbtidningen samtidigt som de är med och påverkar innehållet. I svenska SVBSVE51 & Information & kommunikation INMINF51 tränar eleverna regelbundet muntlig kommunikation och framställning då de gör intervjuer eller presenterar sina inlägg för varandra och ger varandra respons. De utvecklar sin förmåga att skriva texter och utökar sitt ordförråd genom nya begrepp. Eleverna övar på informationssökning och att bedöma en källas pålitlighet och att göra en produktion från ide till färdig produkt. Att göra en webbtidning kräver en ständigt pågående diskussion kring lagar och etik som kommer naturligt när eleverna söker fakta, bilder och ska publicera sina alster.

Redaktionen genom Nils & Lina